Diverse turforslag

GUDBRANDSETERFJELL og BÅSUMSETRA

<a href="http://kart.statkart.no/adaptive2/default_embed.aspx?id=JP1vBvqjnWb2sbi" target="_blank">Du kan se innholdet i rammen her</a>

Tur til Gudbrandseterfjell kan startes flere steder langs veien forbi Grunntjern. Fint og åpent turterreng og man kommer opp til fin utsikt ned mot Sigdal og Soneren.

Til Båsumsetra følger man egentlig skiløypetraseen med utgangspunkt ved den nylagde p-plassen.

Setra er ikke noe spesielt se-verdig, men traseen kan kanskje forlenges slik at man kan komme videre retning Borofjell. BØR MERKES.

GAULEN og DUGURMÅLSNATTEN

Starter øverst i Traaenvasslia ved enden av bilvegen som går mot venstre. Tydelig og grei sti. Noe ”sugende” underlag, men man synker ikke dypt. Gå forbi Knivetjenn til Gaulsvatna. Man kan gå på stier på begge sider og fram til Gaulsetra. Litt vanskelig å krysse bekken ved Tuftnevatn, men det går.

Vil man ikke gå så langt, kan man ta til høyre før Gaulsvatnet, og så gå over mot Dugurmålsnatten. På toppen der har man fin utsikt ned mot Skjærsnatten og Sigdal med Soneren.

Her er det ikke sti, men lett å gå i åpent terreng.

Trengs egentlig ikke merkes, men kanskje et skilt i starten?

LANGSETERFJELLET og MINNESKLEIVSETRI

Start ved p-plass Traaenvatn og gå stien nordover langs våtområdet. Drei mot venstre og kryss bekken. Følg sti forbi den lille sorte hytta og oppover bak den. Noe diffus løype enkelte steder, men det går greit. Gå forbi restene etter Langseterstølen, og følg sti til varden på Langseterfjellet. Derfra kan man se over til Gaustadtoppen.

Noe utydelig sti videre til Minneskleivsetri og Minneskleivnuten som er omtalt i filmen om TRILLEMARKA som ble sendt i Naturmagasinet på NRK1. Kan sees ved klikke på linken.

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/662161/ KUNNE VÆRT MERKET ENKELTE STEDER.

LILLE TRAAENVATN og STORE ØYTJENN

Følg samme sti fra Traaen p-plass, men gå rett fram. Kort vei til Lille Traaen.  Fint å bade. Barnevennlig. Ta til venstre og følg sti fram til bekken som renner ut i vannet. Derfra kan man gå over til Store Øytjenn. Flott og idyllisk område langs bekken.

Ved Øytjenn kan man følge (krøtter)-sti rundt langs vannet til man kommer til sti fra Lille Øytjenn. Den fører til setra man kan se ved tjernet. MERKING IKKE NØDVENDIG

FJØSLIA ØVRE og NEDRE

Følg veien oppover i det nye hytteområdet syd for Grunntjern. Følg sti ned til venstre et stykke opp i bakken.  Fra Fjøslia øvre er det noe bløtt ned til Fjøslia nedre. Derfra er det traktorveg ned til vei ved Øgnevatn. Følger man veien mot høyre, kommer man til noen fine badeplasser ved en tidl. Milorghytte.

Velger man veien mot venstre, kommer man til Grytelvaveien igjen.

Fra Fjøslia er det rød-merket sti oppover til man igjen krysser veien. Derfra og videre har jeg ennå ikke gått, så den vet jeg ikke hvor slutter.  DET VIKTIGSTE ER MERKET RØDT

TEKSLEHOGGET

Kjørte inn nærmeste vei etter ”pengebommen”. Hadde tillatelse av grunneier til å kjøre til høyre ved veidele. Kjørte 4 km innover og begynte å gå. Kom fram til Ormetjern, og ble møtt av en steinur bestående av mer enn kubikkstore steinblokker. Prøvde å forsere, men måtte gi opp. Har derimot hørt at det er mulig å komme opp til toppen ved å parkere ved veidele for så å gå innover derfra.

Mye enklere er det derimot å kjøre til hovedveien og så videre retning Flesberg. Etter noen km. står det skilt merket Teksle. Kjør deretter inn mot” HÅVET”.  Ved et veidele står det skilt med ”Parkering Tekslehogget”.  Følg  pil ved vei mot høyre.  Etter en stund er ny pil som peker mot sti.

Da er det bare å følge stien opp til toppen. Litt bratt, men en god sti som det lett å følge.

På kartet er stien merket ut fra Hovet gård, men vet ikke om det stemmer.  En meget fin tur. Anbefales.

VRÅGÅVARDEN

Kjører man veien mot Rollag, kommer man forbi et gammelt treskilt merket Vrågå. Litt vanskelig å se. Man kan kjøre opp en vei like ved. (Mulig privat) Noen år siden vi var der, men regner med at stien synes ennå. Stien går forbi Fløtterudsetra hvor det var aktivitet under krigen. Det lå gamle flyslippcontainere der. Derfra går stien videre til Vrågåvarden hvor det står en gammel trevarde som kunne tennes på for å signalisere at det var ufred i vente. Signalet gikk fra varde til varde. En fin og lettgått sti som går forbi fine tjern med bademuligheter.

Endel av disse turene ble gått for en del år siden, så jeg tar forbehold om de er der fortsatt er like gode, eller om de har grodd igjen.

Merkefarge

Etter som man blir eldre, svekkes synet. Jeg har erfart at de merkefargene som er blitt brukt på stiene hittil, mørk rød og mørk blått, kan være noe vanskelig å se under litt spesielle lysforhold som motsol og skygger.  Lurte derfor på om det var mulig å bruke noe lysere farge.  Går ofte i Finnemarka og Vestmarka i Lier/Asker området, og der brukes LUFTBLÅ som farge på sommerstier. Den synes godt på lang avstand.

Oppfordrer flere til å bruke stiene som blir opparbeidet, slik at de blir godt synlige og lette å gå.

Og så er det jo koselig å treffe på folk i Trillemarka. Hittil er det ikke mange vi har truffet på, men det blir vel flere med gode stier å gå på.